Sök

Starta din fotoresa med dessa Facebook-tips

Sedan dagen då Facebook klev in i våra liv började folk använda det med full iver och entusiasm. Fotografer utnyttjade denna fantastiska plattform effektivt för att visa upp sitt arbete och etablera onlinekontakter. Inte bara fotograferna, utan även andra människor som IT-ägare, salongsägare, butiker, modebloggar eller skönhetssajtägare använde det ganska bra.

För att dela skapelserna med världen är Facebook den bästa plattformen. Facebook hjälper till att bygga en gemenskap av likadana yrken och hjälpa till att ta arbetet till en ny nivå med minimala investeringar. Att knyta nya kontakter med nya kunder är möjligt med Facebook eftersom det är den bästa plattformen för att skapa ditt eget varumärke. Oavsett om du är nybörjare eller proffs så bidrar Facebook mycket i din professionella resa.

Vill du lägga till ett försprång till din onlineportfölj? Här är några steg som hjälper dig att skapa en framgångsrik Facebook-kampanj eller sida för att öka din fotografiverksamhet:

Samla dina professionella bilder i en mapp

Vad är det här? Du laddade av misstag upp campingbilderna med bröllopsbilderna på din Facebook-sida, vad nu? Det är ett stort misstag som helt klart måste undvikas att inte trycka undan tittarna. För att se ut som ett proffs är ditt ansvar att skapa en dedikerad sida för varje kategori och aldrig blanda ihop saker. Alla som besöker din sida kommer att hitta allt systematiskt organiserat vilket kommer att lämna ett gott intryck. Ladda upp ett vackert foto på omslagsbilden för att locka fler att kolla in din sida.

Lägg till några detaljer om dig, ditt företag och håll allt kortfattat dock.

Fråga efter recensioner

Be dina tidigare kunder att lämna positiva recensioner om ditt företag. Facebook-recensioner säger till framtida kunder att lita på dina tjänster om du har fått ganska bra recension. Människor är väldigt beroende av recensionerna så lägg en recension av dina tjänster. Gör inte kunderna besvikna eftersom negativa recensioner kommer att leda till att framtida försäljning sjunker. För att få recensioner kan du antingen skicka ett e-postmeddelande eller ett Facebook-meddelande när din förening är komplett med en viss kund.

Var en festälskare

Kör enstaka tävlingar och evenemang för att hålla tittarna engagerade. Missa aldrig en chans att ladda upp foton eller videor relaterade till festivaler som jul eller nyår. Bjud in människor att delta i evenemangen och låt dem lämna kommentarer, gilla-markeringar och delningar för att sprida ditt varumärkesmedvetenhet.

Var en smart användare

Skriv regelbundet och skapa en blandning av bloggar, videor och foton etc. Facebook är en bra plattform för att visa upp ditt arbete och mixning är en bra idé för att organisera trafiken. Gör dig redo att tjäna mer trafik genom att hålla ett korrekt register och spåra alla aktiviteter du utför på din sida. Lägg upp kvalitetsinnehåll, foton och videor och lägg aldrig upp något bara för publiceringsändamålet. Människor gillar unika saker och om du fortsätter att publicera alla slumpmässiga saker kommer du att förlora potentiella kunder snarare än att vinna dem.

Välj klokt innehåll att lägga upp på din tidslinje och se till att det är användbart för läsarna. Börja med att posta en gång om dagen och gå sedan vidare till två gånger om dagen för att få genuina följare.

Var objektiv

Folk älskar att se vad du har lagt upp när det finns ordentliga bildtexter och hashtags. Tagga alla i inlägget, skriv något om videon eller bilden och låt folk veta vad som finns i den. Försök att vara kreativ med ditt skrivande och inlägg klokt för att locka fler ögon. Är du omedveten om kreativt skrivande? Inga problem!

Lägg till minnesvärda ord och text för att få folk att komma ihåg dig och om du delas naturligt är chansen större att du kommer att få kunder mycket snabbare än förväntat.

Var nåbar för människor

Har du någonsin sett en Facebook-sida utan några detaljer om ägaren och företaget? Vilken inverkan hade det på ditt sinne? Kollade du det igen? Självklart inte!

Samma sak händer när din sida inte har rätt information. Eftersom folk inte kan hitta vem du är, vad du gör och var du befinner dig, stänger de av din sida. Var alltid nåbar och svara tillbaka till människorna inom kortast möjliga tid. Håll din messenger alltid öppen så att om någon försöker nå dig går samtalet snabbt och snabbt.

Jag har personligen besökt många sidor där jag skickat ett meddelande till sidägaren för att fråga om deras tjänster och inte fått något svar på flera dagar. Om du inte vill att detta ska hända med dina kunder, erbjuda dem en pålitlig och smidig kommunikationsprocess. Förbered ett varmt och välkomnande meddelande till de nya användarna och skicka dem en länk till ditt arbete eller din webbplats för att vinna deras förtroende.

Så när ska du använda dessa Facebook-tips för att öka din fotografiverksamhet? Låt mig veta i kommentarsfältet om du har något mer att dela!

relaterade inlägg